Taxe si impozite locale

▶ Ce sunt taxele si impozitele locale

▶ Ce taxe si impozite locale exista in Romania?

▶ Unde, cum si cand platim taxele si impozitele locale?

▶ Calcul taxe si impozite locale

▶ Scutiri la taxe si impozite locale

 

Ce sunt taxele si impozitele locale

Taxele si impozitele locale sunt contributii banesti obligatorii, datorate de persoanele fizice si juridice pentru veniturile pe care le obtin sau bunurile pe care le poseda. Plata acestor contributii se efectueaza catre bugetul public local.

Impozitele si taxele locale sunt reglementate de Codul fiscal (titlul IX-Impozite si taxe locale), insa consiliile locale din Romania au un anumit grad de autonomie in stabilirea cotelor de impozitare si in administrarea colectarii taxelor.

 

Ce taxe si impozite locale exista in Romania?

Conform art. 454 din Codul Fiscal, impozitele si taxele locale sunt dupa cum urmeaza:

a) impozitul pe cladiri;

b) impozitul pe teren;

c) taxa asupra mijloacelor de transport;

d) taxa pentru eliberarea certificatelor, avizelor si autorizatiilor;

e) taxa pentru folosirea mijloacelor de reclama si publicitate;

f) impozitul pe spectacole;

g) taxa hoteliera;

h) taxe speciale;

i) alte taxe locale.

 

Unde, cum si cand platim taxele si impozitele locale

Impozitele si taxele locale pentru cladiri sau terenuri se platesc catre bugetul local al comunei, orasului sau municipiului in care este amplasat bunul. In cazul municipiului Bucuresti, impozitul si taxa pe cladiri/terenuri se datoreaza catre bugetul local al sectorului in care este amplasat bunul respectiv.

In cazul impozitului pe mijloacele de transport, acesta se plateste la bugetul local al unitatii administrativ-teritoriale unde persoana isi are domiciliul, sediul sau punctul de lucru, dupa caz.

Taxele pentru obtinerea certificatelor, avizelor sau autorizatiilor se platesc la compartimentul de specialitate al autoritatii administratiei publice locale.

Taxa pentru servicii de reclama si publicitate si impozitul pe spectacole se platesc la bugetul local al unitatii administrativ-teritoriale in raza careia este persoana care presteaza serviciile de reclama si publicitate/ sau unde are loc manifestarea artistica/sportiva.

Termenele de plata pentru taxele si impozitele locale sunt dupa cum urmeaza:

  1. Impozitul pentru cladiri/terenuri/mijloace de transport si taxa pentru reclama si publicitate se plateste anual, in doua rate egale, pana la datele de 31 martie si 30 septembrie, inclusiv.
  2. Taxele pentru certificate, aviz sau autorizatii se platesc inainte de a i se elibera certificatul, avizul sau autorizatia necesara, in termen de 15 zile inclusiv, de la data la care compartimentul de specialitate al autoritatii administratiei publice locale a comunicat valoarea stabilita pentru taxa.
  3. Impozitul pe spectacole se plateste lunar pana la data de 10, inclusiv, a lunii urmatoare celei in care a avut loc spectacolul.

Plata taxelor si impozitelor locale se poate face fizic sau online, prin intermediul platformei ghiseul.ro.

Calcul taxe si impozite locale

Impozitele locale se stabilesc prin aplicarea unei cote de impozitare asupra valorii impozabile a bunurilor detinute. Valoarea impozabila este mentionata in Codul Fiscal pentru fiecare categorie de bunuri (cladiri rezidentiale/nerezidentiale, terenuri, mijloc de transport), insa Consiliile locale sau dupa caz, Consiliul General al Municipiului Bucuresti, au dreptul sa stabileasca cota de impozitare, in anumite limite impuse prin reglementarile Codului Fiscal.

Iata cateva reguli generale:

  • Impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote de impozitare asupra valorii impozabile stabilite in Codul Fiscal; 
  • Impozitul pe teren se stabileste luand in calcul suprafata terenului, rangul localitatii in care este amplasat terenul, zona si categoria de folosinta a terenului, conform incadrarii facute de consiliul local;
  • Impozitul pe mijloacele de transport se calculeaza in functie de tipul mijlocului de transport (capacitate cilindrica, transport marfa, remorci, semiremorci, etc);
  • Pentru taxele pentru avize, autorizatii, spectacole, reclame si alte taxe sunt specificate prevederi specifice in Codul Fiscal privind limitele sau cotele de impozitare, insa consiliile locale au si in aceste cazuri un anumit grad de autonomie la stabilirea taxelor.

Conform art 490 din Codul Fiscal, autoritatile administratiei publice locale si organele speciale ale acestora, dupa caz, sunt responsabile pentru stabilirea, controlul si colectarea impozitelor si taxelor locale, precum si a amenzilor si penalizarilor aferente.

 

Scutiri la taxe si impozite locale

Pentru anumite categorii de persoane sau categorii de bunuri, Codul Fiscal prevede scutiri sau reduceri de la plata taxelor si impozitelor locale.

Taxe si Impozite Bucuresti sector 4 – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Bucuresti sector 6 – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Bucuresti sector 2 – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Bucuresti sector 1 – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Brasov – Informatii actualizate 2024

Contributia asiguratorie pentru munca - Capitolul II - Taxe si impozite stabilite de Codul fiscal


Baza legalaCodul fiscal Titlul V Capitolul IX art 220- 220Contributia asiguratorie pentru muncaIn continuare vom vedea cine datoreaza contributia asiguratorie pentru munca dar si categoriile de venituri pentru care se aplica aceastaContribuabilii care datoreaza contributia asiguratorie pentru muncaContribuabilii obligati la plata contributiei asiguratorii pentru munca sunt dupa caza persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora pentru cetatenii romani... citeste in continuare

NOUTATE E-Transport Lista produselor cu risc fiscal ridicat va fi actualizata in 2024


Conform unui nou Proiect de Ordin al ANAFva fi actualizata pentru prima datain 2024 lista produselor cu risc fiscal ridicat Dintre produsele pentru care vor fi efectuate raportari in E-Transport incepand din iulie 2024 amintim urmatoarele produse alimentare carne peste lapte oua miere etc dar si cateva produse mai putin obisnuite precum hainele uzate si zdrentelePrin OUG 412022 pentru instituirea Sistemului RO e-Transport si de abrogare a art XXVIII din OUG 1302021 privind unele masuri... citeste in continuare

Modificari importante aduse impozitului pe veniturile micro in 2024


ANAF aduce la cunostinta contribuabililor interesatica prin OUG nr312024 au fost aduse modificari Codului fiscal care au vizat printre altele si impozitul pe veniturile microintreprinderilor fiind explicata si detaliata definitia intreprinderilor legateModificari impozit micro in 2024Persoana juridica romana este legata cu o alta persoana daca exista oricare dintre urmatoarele raporturia persoana juridica romana care verifica conditia detine la o alta persoana juridica romana direct sisau... citeste in continuare

Cum se face recuperarea pierderilor fiscale anterioare si dupa 1 ianuarie 2024


In legatura cu pierderea fiscala de la 31122023 aceasta se recupereaza incepand cu profiturile anului 2024 in limita a 70 din pierderea respectiva sau in limita a 70 din profitul inregistrat in 2024 Pentru a o recupera din profitul lunii martie 2024 trebuie sa am depusa declaratia 101 anticipat Pentru pierderile fiscale inregistrate incepand cu anul 2024 se aplica acelasi principiu de recuperare ca si cele de la 31122023 exceptand numarul de ani in care se recupereazaCum se recupereaza... citeste in continuare

Facturi in E-Factura Exista exceptii de la obligativitatea transmiterii lor in 5 zile de la data emiterii


Societatea noastra acorda discounturi de cantitate in functie de vanzarile din timpul lunii Pentru a calcula aceste discounturi este necesara o perioada de cel putin 10 zile calendaristice de la terminarea luniiIn conditiile in care termenul de transmitere in e-Factura este de 5 zile de la data emiterii exista o exceptie care sa ne permita totusi sa emitem aceste facturi cu data ultimei zile din luna Nu putem din motive tehnice sa ne incadram cu aceste calcule in 4 zile calendaristice... citeste in continuare

Facturare in E-Factura CCF cere lamuriri in privinta emiterii de facturi de catre persoanele impozabile care au codul de TVA anulat


Camera Consultantilor Fiscali CCF intr-o adresa recenta catre Ministerul Finantelor cere lamuriri in privinta emiterii de facturi in sistem de catre persoanele impozabile care au codul de TVA anulat Insa reprezentantii CCF au sesizat si alte probleme legate de facturarea in sistemul RO e-FacturaCCF anunta ca a sesizat unele probleme legate de facturarea in sistemul RO e-Factura pentru care nu a regasit solutii in ghidul elaborat de ANAF privind e-FacturaRedam in continuare problematica la care... citeste in continuare

Calendar ANAF Declaratii fiscale cu scadenta pe 25 aprilie 2024


Conform Calendarului ANAF contribuabilii trebuie sa depuna pana pe data de 25 aprilie 2024 mai multe declaratii fiscale importanteDeclaratii fiscale -termen limita de depunere in aprilie 2024Joi 25 aprilie1 Depunerea Declaratiei privind obligatiile de plata la bugetul de stat - Formularul 100 Depun- lunar - contribuabilii care au urmatoarele obligatii de plata la bugetul de statimpozit pe venitul persoanelor fizice impozit pe veniturile din dividende distribuite persoanelor fizice impozit pe... citeste in continuare

Autoturisme utilizate in scop personal Cheltuielile sunt deductibile sau nedeductibile


Societate platitoare de impozit pe profit detine un parc de autoturisme pentru desfasurarea activitatii O parte din autoturisme se folosesc si in scop personal Cheltuiala cu impozitul pe mijloacele de transport este deductibila 50 si nedeductibila 50Cheltuieli cu autoturisme utilizate in scop personal raspunsul specialistuluiDa cheltuielile cu impozitele locale pentru autovehiculele utilizate si in scop personal sunt deductibile in proportie de 50Potrivit art 25 alin 3 urmatoarele cheltuieli au... citeste in continuare