Taxe si impozite locale

▶ Ce sunt taxele si impozitele locale

▶ Ce taxe si impozite locale exista in Romania?

▶ Unde, cum si cand platim taxele si impozitele locale?

▶ Calcul taxe si impozite locale

▶ Scutiri la taxe si impozite locale

 

Ce sunt taxele si impozitele locale

Taxele si impozitele locale sunt contributii banesti obligatorii, datorate de persoanele fizice si juridice pentru veniturile pe care le obtin sau bunurile pe care le poseda. Plata acestor contributii se efectueaza catre bugetul public local.

Impozitele si taxele locale sunt reglementate de Codul fiscal (titlul IX-Impozite si taxe locale), insa consiliile locale din Romania au un anumit grad de autonomie in stabilirea cotelor de impozitare si in administrarea colectarii taxelor.

 

Ce taxe si impozite locale exista in Romania?

Conform art. 454 din Codul Fiscal, impozitele si taxele locale sunt dupa cum urmeaza:

a) impozitul pe cladiri;

b) impozitul pe teren;

c) taxa asupra mijloacelor de transport;

d) taxa pentru eliberarea certificatelor, avizelor si autorizatiilor;

e) taxa pentru folosirea mijloacelor de reclama si publicitate;

f) impozitul pe spectacole;

g) taxa hoteliera;

h) taxe speciale;

i) alte taxe locale.

 

Unde, cum si cand platim taxele si impozitele locale

Impozitele si taxele locale pentru cladiri sau terenuri se platesc catre bugetul local al comunei, orasului sau municipiului in care este amplasat bunul. In cazul municipiului Bucuresti, impozitul si taxa pe cladiri/terenuri se datoreaza catre bugetul local al sectorului in care este amplasat bunul respectiv.

In cazul impozitului pe mijloacele de transport, acesta se plateste la bugetul local al unitatii administrativ-teritoriale unde persoana isi are domiciliul, sediul sau punctul de lucru, dupa caz.

Taxele pentru obtinerea certificatelor, avizelor sau autorizatiilor se platesc la compartimentul de specialitate al autoritatii administratiei publice locale.

Taxa pentru servicii de reclama si publicitate si impozitul pe spectacole se platesc la bugetul local al unitatii administrativ-teritoriale in raza careia este persoana care presteaza serviciile de reclama si publicitate/ sau unde are loc manifestarea artistica/sportiva.

Termenele de plata pentru taxele si impozitele locale sunt dupa cum urmeaza:

  1. Impozitul pentru cladiri/terenuri/mijloace de transport si taxa pentru reclama si publicitate se plateste anual, in doua rate egale, pana la datele de 31 martie si 30 septembrie, inclusiv.
  2. Taxele pentru certificate, aviz sau autorizatii se platesc inainte de a i se elibera certificatul, avizul sau autorizatia necesara, in termen de 15 zile inclusiv, de la data la care compartimentul de specialitate al autoritatii administratiei publice locale a comunicat valoarea stabilita pentru taxa.
  3. Impozitul pe spectacole se plateste lunar pana la data de 10, inclusiv, a lunii urmatoare celei in care a avut loc spectacolul.

Plata taxelor si impozitelor locale se poate face fizic sau online, prin intermediul platformei ghiseul.ro.

Calcul taxe si impozite locale

Impozitele locale se stabilesc prin aplicarea unei cote de impozitare asupra valorii impozabile a bunurilor detinute. Valoarea impozabila este mentionata in Codul Fiscal pentru fiecare categorie de bunuri (cladiri rezidentiale/nerezidentiale, terenuri, mijloc de transport), insa Consiliile locale sau dupa caz, Consiliul General al Municipiului Bucuresti, au dreptul sa stabileasca cota de impozitare, in anumite limite impuse prin reglementarile Codului Fiscal.

Iata cateva reguli generale:

  • Impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote de impozitare asupra valorii impozabile stabilite in Codul Fiscal; 
  • Impozitul pe teren se stabileste luand in calcul suprafata terenului, rangul localitatii in care este amplasat terenul, zona si categoria de folosinta a terenului, conform incadrarii facute de consiliul local;
  • Impozitul pe mijloacele de transport se calculeaza in functie de tipul mijlocului de transport (capacitate cilindrica, transport marfa, remorci, semiremorci, etc);
  • Pentru taxele pentru avize, autorizatii, spectacole, reclame si alte taxe sunt specificate prevederi specifice in Codul Fiscal privind limitele sau cotele de impozitare, insa consiliile locale au si in aceste cazuri un anumit grad de autonomie la stabilirea taxelor.

Conform art 490 din Codul Fiscal, autoritatile administratiei publice locale si organele speciale ale acestora, dupa caz, sunt responsabile pentru stabilirea, controlul si colectarea impozitelor si taxelor locale, precum si a amenzilor si penalizarilor aferente.

 

Scutiri la taxe si impozite locale

Pentru anumite categorii de persoane sau categorii de bunuri, Codul Fiscal prevede scutiri sau reduceri de la plata taxelor si impozitelor locale.

Taxe si Impozite Giurgiu – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Calarasi – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Vaslui– Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Slatina – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Alba Iulia – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Tulcea– Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Focsani – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Targoviste – Informații actualizate 2024

Taxe si Impozite Targu Jiu – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Bistrita Nasaud – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Drobeta Turnu Severin – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Suceava – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Botosani – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Satu Mare – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Buzau – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Ramnicu Valcea – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Baia Mare – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Targu Mures – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Pitesti – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Arad – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Bacau – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Braila – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Galati – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Ploiesti – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Oradea – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Iasi – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Sibiu – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Cluj-Napoca – Informatii actualizate 2024

Taxe si impozite Timisoara – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Craiova – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Constanta – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Bucuresti sector 4 – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Bucuresti sector 6 – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Bucuresti sector 2 – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Bucuresti sector 1 – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Brasov – Informatii actualizate 2024

Credit-note Intregistrari contabile


In acest articol vom explica pe indelete cu ajutorul specialistilor nostri de la portalcodulfiscalro o serie de studii de caz utile contribuabililor cu privire la tratamentul fiscalaplicabil pentru Credit NoteSpeta 1 Achizitie intracomunitara de bunuri produse care nu corespund calitativcredit noteFirma noastra achizitioneaza materii prime de la furnizori intracomunitari Departamentul nostru de calitate verifica aceste materii prime si constata ca o parte din acestea nu corespund calitativ... citeste in continuare

Regularizare TVA 3 studii de caz practice si de folos oricarui contabil


Regularizarea TVA poate sa punauneori probleme chiar si celui mai ager contabil mai ales dacaeste vorba de anumite spete complicate care cuprind ultimele modificari legislativeIn acest articol ne propunem sa explicamcateva spete utile oricarui contribuabil cu privire la regularizarea TVASpeta 1 Regularizare TVA dupa inregistrareUn SRL a fost neplatitor de TVA pana la 30062023 In aceasta perioada a emis facturi de prestari servicii fara TVA De la 01072023 a devenit platitor de TVA si vrea sa... citeste in continuare

Calendar ANAF 9 declaratii importante au scadenta in 25 septembrie 2024


Conform legislatiei in vigoare 9 declaratii importante vor fi depuse pana pe 25 septembrie 2024 la ANAFTermen limita de depunere 25 septembrie 2024Obligatia1 Depunerea Declaratiei privind obligatiile de plata la bugetul de stat -Formularul 100Contribuabili vizati- lunar - contribuabilii care au urmatoarele obligatii de plata la bugetul de stat- impozit pe venitul persoanelor fizice impozit pe veniturile din dividende distribuite persoanelor fizice impozit pe veniturile din dobanzi impozit pe... citeste in continuare

Seminar fiscal-contabil privind noutatile din 2024 E-Factura E-Transport E-TVA impozite salarii TVA


In data de 14 octombrie 2024 se va transmite live seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate Editia 148Seminar national de Fiscalitate siContabilitateLectori de exceptie pun in discutie modificarile legislative si implicatiile acestora in activitatea dvs si vin sa raspunda intrebarilor dvsPrintre subiectele discutate amintim E-Factura Legislatia explicataIntrebari si Raspunsuri E-TransportCE s-a schimbat si CUM trebuie sa aplicam noua lege E-TVAultimele modificari aparute si precizarile... citeste in continuare

Legea 126/2024 Noutati aduse asupra Legii 241/2005 privind evaziunea fiscala


ANAF a publicat pe site-ul oficial Brosura care prevede noutati aduse de Legea nr 1262024 asupra Legii nr 2412005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscaleNoutatiaduse de Legea 1262024 in cazul evaziunii fiscaleIn anul 2024 prin Legea nr 1262024 privind unele masuri pentru consolidarea capacitatii de combatere a evaziunii fiscale precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative au fost introduse in Legea nr 2412005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale cauze de... citeste in continuare

Finantele imprumuturi de la banci de 5675 miliarde de lei in septembrie 2024


Agerpres anunta ca Ministerul Finantelor va imprumuta in luna septembrie 2024 suma de 5 miliarde de lei de la banci la care se poate adauga si suma de 675 milioane de lei prin sesiuni suplimentare de oferte necompetitive aferente licitatiilor de obligatiuniAstfel suma totala de 5675 miliarde de lei este cu 25 milioane de lei mai mica fata de cea care a fost programata in august 2024 de 57 miliarde de lei si va fi destinata refinantarii datoriei publice si finantarii deficitului bugetului de stat... citeste in continuare

E-Factura Cand si cum se efectueaza stornarea facturilor


O societate de vanzare cu amanuntul materiale si accesorii mobile vinde cu amanuntul catre persoane fizice si juridice Avem anumite produse pe care le aducem in stoc dar in urma unei comenzi incasate integral in avans Sunt situatii in care clientul se razgandeste si nu mai doreste comanda si atunci trebuie sa ii returnam avansulDatorita transmiterii facturilor electronice la ANAF putem face e-Facturi de retur sau storno de avans catre persoanele juridice Care este procedura de retur de la... citeste in continuare

SAF-T in 2024 ONG-urile au aceasta obligatie Daca da incepand cu ce data


Este nevoie ca ONG cu CAEN 9319 neplatitoare de TVA sa depuna SAF-TSi daca da incepand cu ce dataDepunere SAF-T de ONG-uri raspunsul specialistuluiPentru a identifica daca organizatia dvs ONG avand codul CAEN 9319 si fiind neplatitoare de TVA este obligata sa depuna fisierul standard de control fiscal SAF-T trebuie sa analizati daca se incadreaza in categoriile enumerate in lista contribuabililor care trebuie sa depuna acest fisierDin descrierile oferite la punctul 3 anexa 5 din Ordinul 17832021... citeste in continuare