Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Taxe si impozite locale

▶ Ce sunt taxele si impozitele locale

▶ Ce taxe si impozite locale exista in Romania?

▶ Unde, cum si cand platim taxele si impozitele locale?

▶ Calcul taxe si impozite locale

▶ Scutiri la taxe si impozite locale

 

Ce sunt taxele si impozitele locale

Taxele si impozitele locale sunt contributii banesti obligatorii, datorate de persoanele fizice si juridice pentru veniturile pe care le obtin sau bunurile pe care le poseda. Plata acestor contributii se efectueaza catre bugetul public local.

Impozitele si taxele locale sunt reglementate de Codul fiscal (titlul IX-Impozite si taxe locale), insa consiliile locale din Romania au un anumit grad de autonomie in stabilirea cotelor de impozitare si in administrarea colectarii taxelor.

 

Ce taxe si impozite locale exista in Romania?

Conform art. 454 din Codul Fiscal, impozitele si taxele locale sunt dupa cum urmeaza:

a) impozitul pe cladiri;

b) impozitul pe teren;

c) taxa asupra mijloacelor de transport;

d) taxa pentru eliberarea certificatelor, avizelor si autorizatiilor;

e) taxa pentru folosirea mijloacelor de reclama si publicitate;

f) impozitul pe spectacole;

g) taxa hoteliera;

h) taxe speciale;

i) alte taxe locale.

 

Vezi AICI >>>>> TAX MEMO Memorator Taxe si Impozite - O sinteza unica a tuturor taxelor si impozitelor care se aplica in Romania

Unde, cum si cand platim taxele si impozitele locale

Impozitele si taxele locale pentru cladiri sau terenuri se platesc catre bugetul local al comunei, orasului sau municipiului in care este amplasat bunul. In cazul municipiului Bucuresti, impozitul si taxa pe cladiri/terenuri se datoreaza catre bugetul local al sectorului in care este amplasat bunul respectiv.

In cazul impozitului pe mijloacele de transport, acesta se plateste la bugetul local al unitatii administrativ-teritoriale unde persoana isi are domiciliul, sediul sau punctul de lucru, dupa caz.

Taxele pentru obtinerea certificatelor, avizelor sau autorizatiilor se platesc la compartimentul de specialitate al autoritatii administratiei publice locale.

Taxa pentru servicii de reclama si publicitate si impozitul pe spectacole se platesc la bugetul local al unitatii administrativ-teritoriale in raza careia este persoana care presteaza serviciile de reclama si publicitate/ sau unde are loc manifestarea artistica/sportiva.

Termenele de plata pentru taxele si impozitele locale sunt dupa cum urmeaza:

  1. Impozitul pentru cladiri/terenuri/mijloace de transport si taxa pentru reclama si publicitate se plateste anual, in doua rate egale, pana la datele de 31 martie si 30 septembrie, inclusiv.
  2. Taxele pentru certificate, aviz sau autorizatii se platesc inainte de a i se elibera certificatul, avizul sau autorizatia necesara, in termen de 15 zile inclusiv, de la data la care compartimentul de specialitate al autoritatii administratiei publice locale a comunicat valoarea stabilita pentru taxa.
  3. Impozitul pe spectacole se plateste lunar pana la data de 10, inclusiv, a lunii urmatoare celei in care a avut loc spectacolul.

Plata taxelor si impozitelor locale se poate face fizic sau online, prin intermediul platformei ghiseul.ro.

Calcul taxe si impozite locale

Impozitele locale se stabilesc prin aplicarea unei cote de impozitare asupra valorii impozabile a bunurilor detinute. Valoarea impozabila este mentionata in Codul Fiscal pentru fiecare categorie de bunuri (cladiri rezidentiale/nerezidentiale, terenuri, mijloc de transport), insa Consiliile locale sau dupa caz, Consiliul General al Municipiului Bucuresti, au dreptul sa stabileasca cota de impozitare, in anumite limite impuse prin reglementarile Codului Fiscal.

Iata cateva reguli generale:

  • Impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote de impozitare asupra valorii impozabile stabilite in Codul Fiscal; 
  • Impozitul pe teren se stabileste luand in calcul suprafata terenului, rangul localitatii in care este amplasat terenul, zona si categoria de folosinta a terenului, conform incadrarii facute de consiliul local;
  • Impozitul pe mijloacele de transport se calculeaza in functie de tipul mijlocului de transport (capacitate cilindrica, transport marfa, remorci, semiremorci, etc);
  • Pentru taxele pentru avize, autorizatii, spectacole, reclame si alte taxe sunt specificate prevederi specifice in Codul Fiscal privind limitele sau cotele de impozitare, insa consiliile locale au si in aceste cazuri un anumit grad de autonomie la stabilirea taxelor.

Conform art 490 din Codul Fiscal, autoritatile administratiei publice locale si organele speciale ale acestora, dupa caz, sunt responsabile pentru stabilirea, controlul si colectarea impozitelor si taxelor locale, precum si a amenzilor si penalizarilor aferente.

 

Scutiri la taxe si impozite locale

Pentru anumite categorii de persoane sau categorii de bunuri, Codul Fiscal prevede scutiri sau reduceri de la plata taxelor si impozitelor locale.

Taxe si Impozite Suceava – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Botosani – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Satu Mare – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Buzau – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Ramnicu Valcea – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Baia Mare – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Targu Mures – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Pitesti – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Arad – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Bacau – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Braila – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Galati – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Ploiesti – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Oradea – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Iasi – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Sibiu – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Cluj-Napoca – Informatii actualizate 2024

Taxe si impozite Timisoara – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Craiova – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Constanta – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Bucuresti sector 4 – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Bucuresti sector 6 – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Bucuresti sector 2 – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Bucuresti sector 1 – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Brasov – Informatii actualizate 2024

Impozit pe profit Ce balanta contabila se ia in calcul pentru impozitul pe profit sem II 2024


La calculul impozitului pe profit aferent trimestrul II din anul 2024 carese declara in D100 sitrebuie depuspana in 25072024 se ia in considerare balanta contabila selectata in intervalul 01042024 - 30062024 sau 01012024 30062024Calculare impozit pe profit raspunsul specialistuluiCAPITOLUL II - Calculul rezultatului fiscalART 19 - Reguli generale1 Rezultatul fiscal se calculeaza ca diferenta intre veniturile si cheltuielile inregistrate conform reglementarilor contabile aplicabile din care se... citeste in continuare

Dividende interimare Monografii si studii de caz utile


In acest articol vom prezenta cateva monografii contabile si studii de caz utile pentru dividendele interimareDividende interimare Se mai calculeazaacestea dacafirma va fi lichidata Speta 1Societatea are la 31032024 profit Intentionam sa demaram procedura de inchidere a firmei - lichidaredizolvare Cu acest profit de la 31032024 ce facem Suntem obligati sa facem bilant interimar si sa-l repartizam pe dividende si abia dupa facem si bilantul pentru etapa intai a lichidarii voluntare... citeste in continuare

Microintreprindere in 2024 Daca bilantul a fost depus cu intarziere firma va trece la impozit pe profit


Societatea este platitoare de impozit pe microintreprindere de la infintare 2019 pana in prezent dar am depus bilantul cu intarziere 02062024 va trece la plata impozitului pe profitMicrointreprinderi si depunerea bilntului cu intarziere raspunsul specialistuluiIncepand cu data de 01012024 potrivit OUG nr 1152023 se introduce o noua litera lit i cu urmatorul cuprins1 a depus in termen situatiile financiare anuale daca are aceasta obligatie potrivit legiiPentru a aplica regimul in 2024 conditia se... citeste in continuare

Topim preturile in mijlocul verii Reduceri de 70 si transport GRATUIT pentru carti de fiscalitate si contabilitate


Modificarile legislative din fiscalitate nu sunt putine in ultima perioada si trebuie adaptate corespunzator astfel incat sa evitati amenzile usturatoare si sa va asigurati de functionarea optima a firmei dumneavoastraPentru ca nu este usor sa tii pasul cu tot ce se schimba unele legi fiind aprobate in scurt timp cu siguranta aveti nevoie de putin ajutor din partea specialistilor Cartile noastre de fiscalitate si contabilitate sunt acum la preturi reduseTopim preturile pentrucele mai cerute... citeste in continuare

E-Factura in 2024 Ce sanctiuni se aplica pentru facturile emise dar si pentru cele primite


Care sunt sanctiunile pentru e-Factura atat pentru facturile emise cat si pentru cele primite aplicabile incepand cu data de 01 iulie 2024MultumescSanctiuni E-Factura raspunsul specialistuluiPentru facturile emisePotrivit Legii 2962023 sanctiunile pentru nerespectarea termenului de transmitere a facturilor in e-Factura reprezinta contraventie si se se sanctioneaza cu amendaDe la 5000 lei- 10000 lei pentru persoane juridice incadrate in categoria marilor contribuabiliDe la 2500 lei - 5000 lei... citeste in continuare

Conform Ordinului 2326/2017 declaratiile fiscale se transmit OBLIGATORIU in sistem online Lista formularelor


In virtutea rolului activ al organului fiscal ANAF reaminteste contribuabililor prevederile OPANAF nr 2326 2017 privind declaratiile fiscale care se transmit obligatoriu prin mijloace electronice sau prin sisteme electronice de transmitere la distanta potrivit carora urmatoarele declaratii fiscale se transmit obligatoriu electronic prin intermediul internetului pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscalaa 100 Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat b 101 Declaratie... citeste in continuare

Notificarea de conformare e-TVA In ce situatii va fi transmisa si cand nu se aplica


Notificarea de conformare e-TVA a fost introdusa prin OUG 872024 ca urmare a modificarii sistemului RO e-TVA In ce situatii va fi transmisa si cand nu se aplica vedem n continuarea articoluluiAtentieNotificarea de conformare RO e-TVA nu se ia in considerare la stabilirea indicatorilor de risc fiscal pana la data de 1 ianuarie 2025Cand este transmisa Notificarea de conformare RO e-TVAIn situatia in care se identifica diferente semnificative intre valorile precompletate prin intermediul decontului... citeste in continuare

Din 1 iulie 2024 intra in vigoare noul salariu minim Pana cand trebuie transmisa in Revisal modificarea


Prin HG 5982024 a fost majorat salariul minim la suma de 3700 lei din1 iulie 2024Este important ca firmele sa transmita modificarea in Revisal pana pe data de 26 iulie 2024Majorare salariu minim iulie 2024Conform noului HG se propune ca salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata sa fie majorat la 3700 lei lunar incepand cu data de 1 iulie 2024 ceea ce reprezinta o crestere de 1212 fata de luna iunie 2024In luna iunie 2024 tariful orar este de 19960 leiora pentru un program complet de... citeste in continuare