Taxele si impozitele locale sunt contributii banesti obligatorii, datorate de persoanele fizice si juridice pentru veniturile pe care le obtin sau bunurile pe care le poseda. Plata acestor contributii se efectueaza catre bugetul public local.
Impozitele si taxele locale sunt reglementate de Codul fiscal (titlul IX-Impozite si taxe locale), insa consiliile locale din Romania au un anumit grad de autonomie in stabilirea cotelor de impozitare si in administrarea colectarii taxelor.
Conform art. 454 din Codul Fiscal, impozitele si taxele locale sunt dupa cum urmeaza:
a) impozitul pe cladiri;
b) impozitul pe teren;
c) taxa asupra mijloacelor de transport;
d) taxa pentru eliberarea certificatelor, avizelor si autorizatiilor;
e) taxa pentru folosirea mijloacelor de reclama si publicitate;
f) impozitul pe spectacole;
g) taxa hoteliera;
h) taxe speciale;
i) alte taxe locale.
Impozitele si taxele locale pentru cladiri sau terenuri se platesc catre bugetul local al comunei, orasului sau municipiului in care este amplasat bunul. In cazul municipiului Bucuresti, impozitul si taxa pe cladiri/terenuri se datoreaza catre bugetul local al sectorului in care este amplasat bunul respectiv.
In cazul impozitului pe mijloacele de transport, acesta se plateste la bugetul local al unitatii administrativ-teritoriale unde persoana isi are domiciliul, sediul sau punctul de lucru, dupa caz.
Taxele pentru obtinerea certificatelor, avizelor sau autorizatiilor se platesc la compartimentul de specialitate al autoritatii administratiei publice locale.
Taxa pentru servicii de reclama si publicitate si impozitul pe spectacole se platesc la bugetul local al unitatii administrativ-teritoriale in raza careia este persoana care presteaza serviciile de reclama si publicitate/ sau unde are loc manifestarea artistica/sportiva.
Termenele de plata pentru taxele si impozitele locale sunt dupa cum urmeaza:
Plata taxelor si impozitelor locale se poate face fizic sau online, prin intermediul platformei ghiseul.ro.
Impozitele locale se stabilesc prin aplicarea unei cote de impozitare asupra valorii impozabile a bunurilor detinute. Valoarea impozabila este mentionata in Codul Fiscal pentru fiecare categorie de bunuri (cladiri rezidentiale/nerezidentiale, terenuri, mijloc de transport), insa Consiliile locale sau dupa caz, Consiliul General al Municipiului Bucuresti, au dreptul sa stabileasca cota de impozitare, in anumite limite impuse prin reglementarile Codului Fiscal.
Iata cateva reguli generale:
Conform art 490 din Codul Fiscal, autoritatile administratiei publice locale si organele speciale ale acestora, dupa caz, sunt responsabile pentru stabilirea, controlul si colectarea impozitelor si taxelor locale, precum si a amenzilor si penalizarilor aferente.
Pentru anumite categorii de persoane sau categorii de bunuri, Codul Fiscal prevede scutiri sau reduceri de la plata taxelor si impozitelor locale.
Incepand cu 1 ianuarie 2025 firmele mici capata si ele obligatia de a depune fisierul SAF-T Declaratia 406 asa cum s-a stabilit prin Ordinul ANAF nr 17832021 Practic vorbim de ultima etapa majora a calendarului de implementare a raportarii SAF-T in Romania obligatia fiind deja in vigoare pentru contribuabilii mari si cei mijlocii din 2022 respectiv 2023 Ce amenzi se aplica pentru nerespectarea legiiReamintim ca SAF-T este un fisier in format electronic standardizat international pentru... citeste in continuare
Modul in care sunt gestionate platile intre furnizori si clienti a fost schimbat prin implementarea sistemului E-Factura Iar in acest context multi antreprenori se intreabadaca mai pot efectua plati pe baza facturilor proforme asa cum se obisnuia inainte de implementarea acestui sistem electronicFactura proforma in contextul e-FacturaIn conditiile existentei e-Factura si a obligatiei de a plati o suma de bani unui furnizor doar dupa ce ai primit factura fiscala prin e-Factura se mai poate achita... citeste in continuare
Pentru a remunera angajatii firmele pot acorda numeroase beneficii extrasalariale faraa fi supuse impozitarii in limita unui plafon lunar de 33 din salariu Printre facilitati amintim tichetele de masa cazarea sau chiar contributiile la pensii facultativeEste important de mentionat faptul ca angajatorii au de respectat mai multe reguli si trebuie sa calculeze corespunzator plafonul de 33 fiindca aceste beneficii salariale pot fi cumulatePlafon 33 beneficii netaxabile Beneficii salariale care se... citeste in continuare
Impozitul pe dividende a fost modificat prin OUG 1562024 iar incepand cu data de 1 ianuarie 2025 creste de la 8 la 10 Acesta cota majorata se aplica insa doar dividendelor distribuite incepand cu anul in curs NU si celor distribuite inainte de 1 ianuarieImpozitul pe dividende de 10 NU se aplica dividendelor distribuite INAINTE de 1 ianuarie 2025Sa luam cazul urmator O societate aredividendenedistribuite la nivelul anului 2023 si aferente anului 2024 Ar mai avea posibilitatea sa le distribuie cu... citeste in continuare
Nici accizele nu au scapat modificarilor fiscale si contabile de mare impact care se vor aplica incepand cu anul acesta Au aparut modificari in privinta lor in special prin OUG 1382024 publicat recent in MonitorGuvernul a oficializat OUG nr 1382024 care introduce o serie de modificari importante inCodul fiscal pentru platitorii de accize cu scopul de a spori conformarea fiscala si de a combate riscurile asociate eludarii prevederilor legaleDintre acestea cele mai relevante sunt cele care... citeste in continuare
Decizia de impunere are un rol crucial in relatia dintre contribuabil si autoritatea fiscala deoarece reprezinta baza legala pentru colectarea obligatiilor fiscale ofera contribuabilului dreptul de a cunoaste exact sumele datorate si stabileste termene clare pentru efectuarea platilor In acest articol vom analiza in detaliu ce presupune o decizie de impunere cum poate fi contestata in mod legal si vom oferi studii de caz utile pentru a ilustra situatiile frecvente intalnite in practica citeste in continuare
Conform Ordinului MF 41642024 cu privire la actualizarea criteriilor de marime ale entitaiilor raportoare publicat in Monitorul Oficial Partea I nr 843 din 23 august 2024 exista noi criterii de marime privind incadrarea contribuabililorNoile criterii de marime se aplica incepand cu situatiile financiare anuale aferente exercitiului financiar al anului 2024Entitatile care au ales un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic aplica prevederile prezentului ordin incepand cu situatiile... citeste in continuare
Sistemul e-TVA a fost implementat inca din anul 2022 si este un mecanism prin care ANAF are ca scop stoparea evaziunii fiscale Acesta a fost modificat de mai multe ori de-a lungul timupului iar schimbari in privinta amenzilor au fost introduse recent prin OUG 702024In acest articol vom vedea care sunt noutatile in privinta aplicarii amenzilor in sistemul e-TVA incepand cu data de 1 ianuarie 2024Noutati fiscale 2025 Care este regimul amenzilor in sistemul e-TVAModificarile aduse ordonantei nr... citeste in continuare