Un proiect editorial marca Rentrop&Straton Informatii Specializate de top
RSS

Taxe si impozite locale

▶ Ce sunt taxele si impozitele locale

▶ Ce taxe si impozite locale exista in Romania?

▶ Unde, cum si cand platim taxele si impozitele locale?

▶ Calcul taxe si impozite locale

▶ Scutiri la taxe si impozite locale

 

Ce sunt taxele si impozitele locale

Taxele si impozitele locale sunt contributii banesti obligatorii, datorate de persoanele fizice si juridice pentru veniturile pe care le obtin sau bunurile pe care le poseda. Plata acestor contributii se efectueaza catre bugetul public local.

Impozitele si taxele locale sunt reglementate de Codul fiscal (titlul IX-Impozite si taxe locale), insa consiliile locale din Romania au un anumit grad de autonomie in stabilirea cotelor de impozitare si in administrarea colectarii taxelor.

 

Ce taxe si impozite locale exista in Romania?

Conform art. 454 din Codul Fiscal, impozitele si taxele locale sunt dupa cum urmeaza:

a) impozitul pe cladiri;

b) impozitul pe teren;

c) taxa asupra mijloacelor de transport;

d) taxa pentru eliberarea certificatelor, avizelor si autorizatiilor;

e) taxa pentru folosirea mijloacelor de reclama si publicitate;

f) impozitul pe spectacole;

g) taxa hoteliera;

h) taxe speciale;

i) alte taxe locale.

 

Unde, cum si cand platim taxele si impozitele locale

Impozitele si taxele locale pentru cladiri sau terenuri se platesc catre bugetul local al comunei, orasului sau municipiului in care este amplasat bunul. In cazul municipiului Bucuresti, impozitul si taxa pe cladiri/terenuri se datoreaza catre bugetul local al sectorului in care este amplasat bunul respectiv.

In cazul impozitului pe mijloacele de transport, acesta se plateste la bugetul local al unitatii administrativ-teritoriale unde persoana isi are domiciliul, sediul sau punctul de lucru, dupa caz.

Taxele pentru obtinerea certificatelor, avizelor sau autorizatiilor se platesc la compartimentul de specialitate al autoritatii administratiei publice locale.

Taxa pentru servicii de reclama si publicitate si impozitul pe spectacole se platesc la bugetul local al unitatii administrativ-teritoriale in raza careia este persoana care presteaza serviciile de reclama si publicitate/ sau unde are loc manifestarea artistica/sportiva.

Termenele de plata pentru taxele si impozitele locale sunt dupa cum urmeaza:

  1. Impozitul pentru cladiri/terenuri/mijloace de transport si taxa pentru reclama si publicitate se plateste anual, in doua rate egale, pana la datele de 31 martie si 30 septembrie, inclusiv.
  2. Taxele pentru certificate, aviz sau autorizatii se platesc inainte de a i se elibera certificatul, avizul sau autorizatia necesara, in termen de 15 zile inclusiv, de la data la care compartimentul de specialitate al autoritatii administratiei publice locale a comunicat valoarea stabilita pentru taxa.
  3. Impozitul pe spectacole se plateste lunar pana la data de 10, inclusiv, a lunii urmatoare celei in care a avut loc spectacolul.

Plata taxelor si impozitelor locale se poate face fizic sau online, prin intermediul platformei ghiseul.ro.

Calcul taxe si impozite locale

Impozitele locale se stabilesc prin aplicarea unei cote de impozitare asupra valorii impozabile a bunurilor detinute. Valoarea impozabila este mentionata in Codul Fiscal pentru fiecare categorie de bunuri (cladiri rezidentiale/nerezidentiale, terenuri, mijloc de transport), insa Consiliile locale sau dupa caz, Consiliul General al Municipiului Bucuresti, au dreptul sa stabileasca cota de impozitare, in anumite limite impuse prin reglementarile Codului Fiscal.

Iata cateva reguli generale:

  • Impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote de impozitare asupra valorii impozabile stabilite in Codul Fiscal; 
  • Impozitul pe teren se stabileste luand in calcul suprafata terenului, rangul localitatii in care este amplasat terenul, zona si categoria de folosinta a terenului, conform incadrarii facute de consiliul local;
  • Impozitul pe mijloacele de transport se calculeaza in functie de tipul mijlocului de transport (capacitate cilindrica, transport marfa, remorci, semiremorci, etc);
  • Pentru taxele pentru avize, autorizatii, spectacole, reclame si alte taxe sunt specificate prevederi specifice in Codul Fiscal privind limitele sau cotele de impozitare, insa consiliile locale au si in aceste cazuri un anumit grad de autonomie la stabilirea taxelor.

Conform art 490 din Codul Fiscal, autoritatile administratiei publice locale si organele speciale ale acestora, dupa caz, sunt responsabile pentru stabilirea, controlul si colectarea impozitelor si taxelor locale, precum si a amenzilor si penalizarilor aferente.

 

Scutiri la taxe si impozite locale

Pentru anumite categorii de persoane sau categorii de bunuri, Codul Fiscal prevede scutiri sau reduceri de la plata taxelor si impozitelor locale.

Taxe si Impozite Zalau – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Barlad – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Deva – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Giurgiu – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Calarasi – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Vaslui– Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Slatina – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Alba Iulia – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Tulcea– Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Focsani – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Targoviste – Informații actualizate 2024

Taxe si Impozite Targu Jiu – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Bistrita Nasaud – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Drobeta Turnu Severin – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Suceava – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Botosani – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Satu Mare – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Buzau – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Ramnicu Valcea – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Baia Mare – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Targu Mures – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Pitesti – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Arad – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Bacau – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Braila – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Galati – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Ploiesti – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Oradea – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Iasi – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Sibiu – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Cluj-Napoca – Informatii actualizate 2025

Taxe si impozite Timisoara – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Craiova – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Constanta – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Bucuresti sector 4 – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Bucuresti sector 6 – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Bucuresti sector 2 – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Bucuresti sector 1 – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Brasov – Informatii actualizate 2025

Creante prescrise Scoaterea din evidenta contabila Se instiinteaza clientii in acest caz


Scoaterea din evidenta a creantelor neincasate se realizeaza atunci cand anumite sume datorate de clienti nu mai pot fi recuperate fie din cauza falimentului acestora fie din motive juridice sau economice In aceste situatii firmele trebuie sa le elimine din contabilitate respectand reglementarile contabile si fiscale in vigoare In acest articol vom analiza principalele reglementari legislative cu privire la procesul de scoatere din evidenta a clientilor neincasati si vom prezenta monografia... citeste in continuare

Taxe PFA Plafoane CAS si CASS pentru PFA


Dacaai deja un PFA sau vrei sa iti infiintezi unul trebuie sa fii la curent cu taxele pe care acesta trebuie sa le dea catre stat dar si despre contributiile sociale In acest articol vom vedea ce plafoane CAS si CASS se aplica pentru PFA-uri in 2025 exemple de calcul in acest sens dar si un studiu de caz util contribuabililor citeste in continuare

Inchiderea exercitiului financiar si repartizarea profitului


Repartizarea profitului trebuie realizata in conformitate cu reglementarile fiscale si contabile in vigoare Modul in care profitul este distribuit sub forma de dividende rezerve legale sau alte destinatii permise de lege trebuie sa fie aprobat de catre adunarea generala a asociatilor sau actionarilor iar procesul trebuie sa fie corect evidentiat in contabilitate In acest articol vom analiza principalele prevederi legislative aplicabile si vom exemplifica prin studii de caz modul optim de... citeste in continuare

Scoatere din gestiune marfa distrusa Cum va arata monografia contabila si ce documente intocmim


Marfurile degradate sau expirate sunt inevitabile intr-o activitate comerciala iar gestionarea lor corecta este esentiala pentru conformitatea fiscala si evidenta contabila Produsele care au suferit deteriorari fizice au depasit termenul de valabilitate sau nu mai pot fi valorificate trebuie eliminate din gestiune printr-o procedura clara si bine documentataProcesul implica intocmirea unor documente justificative respectarea reglementarilor contabile si aplicarea unui tratament fiscal adecvat In... citeste in continuare

ce taxe plateste un srl


Societatile cu Raspundere Limitata SRL din Romania trebuie sa respecte un set de obligatii fiscale si reglementari specifice esentiale pentru buna desfasurare a activitatii De la impozitul pe profit sau pe venit contributiile sociale si TVA pana la noile cerinte privind raportarile electronice fiecare SRL trebuie sa fie la curent cu modificarile legislative pentru a evita sanctiunile si a optimiza costurile fiscale In acest articol vom analiza principalele taxe pe care le plateste un SRL in 2025... citeste in continuare

SAF-T D406 Cum se calculeaza perioada de gratie pentru luna ianuarie 2025


Inca din anul 2022 a devenit obligatoriu pentru contribuabilii mari sistemul SAF-T adica fisierul standard international utilizat pentru transferul electronic de date si informatii contabile si fiscale de la entitatile economice catre autoritatile fiscale Acesta se aplica din 2023 pentru contribuabilii mijlocii iar din 2025 trebuie depus si de firmele miciAsa cum stim deja exista si anumite perioade de gratie care sunt acordate de autoritati In acest articol vom vedea pana cand poate depune un... citeste in continuare

Depunere declaratie unica In ce situatii se recalculeaza CAS si CASS in 2024-2025


Se recalculeaza CAS sau CASS in anii2024 -2025 Va oferim mai multe detalii despre aceste situatii in continuarea articolului citeste in continuare

Declaratie 205 Firmele si PFA-urile care platesc chirii persoanelor fizice trebuie sa depuna formularul


Conform Ordinului 1022025 firmele si PFA-urile care platesc chirii persoanelor fizice au obligatia sa declare impozitul retinut la sursa prinDeclaratia 205 incepand cu veniturile obtinute in 2024 In acest articol vom vedea ce modificari au fost aduse prin acest Ordin dar si cum se completeaza declaratia si pana cand se depune citeste in continuare