Un proiect editorial marca Rentrop&Straton Informatii Specializate de top
RSS

Taxe si impozite locale

▶ Ce sunt taxele si impozitele locale

▶ Ce taxe si impozite locale exista in Romania?

▶ Unde, cum si cand platim taxele si impozitele locale?

▶ Calcul taxe si impozite locale

▶ Scutiri la taxe si impozite locale

 

Ce sunt taxele si impozitele locale

Taxele si impozitele locale sunt contributii banesti obligatorii, datorate de persoanele fizice si juridice pentru veniturile pe care le obtin sau bunurile pe care le poseda. Plata acestor contributii se efectueaza catre bugetul public local.

Impozitele si taxele locale sunt reglementate de Codul fiscal (titlul IX-Impozite si taxe locale), insa consiliile locale din Romania au un anumit grad de autonomie in stabilirea cotelor de impozitare si in administrarea colectarii taxelor.

 

Ce taxe si impozite locale exista in Romania?

Conform art. 454 din Codul Fiscal, impozitele si taxele locale sunt dupa cum urmeaza:

a) impozitul pe cladiri;

b) impozitul pe teren;

c) taxa asupra mijloacelor de transport;

d) taxa pentru eliberarea certificatelor, avizelor si autorizatiilor;

e) taxa pentru folosirea mijloacelor de reclama si publicitate;

f) impozitul pe spectacole;

g) taxa hoteliera;

h) taxe speciale;

i) alte taxe locale.

 

Unde, cum si cand platim taxele si impozitele locale

Impozitele si taxele locale pentru cladiri sau terenuri se platesc catre bugetul local al comunei, orasului sau municipiului in care este amplasat bunul. In cazul municipiului Bucuresti, impozitul si taxa pe cladiri/terenuri se datoreaza catre bugetul local al sectorului in care este amplasat bunul respectiv.

In cazul impozitului pe mijloacele de transport, acesta se plateste la bugetul local al unitatii administrativ-teritoriale unde persoana isi are domiciliul, sediul sau punctul de lucru, dupa caz.

Taxele pentru obtinerea certificatelor, avizelor sau autorizatiilor se platesc la compartimentul de specialitate al autoritatii administratiei publice locale.

Taxa pentru servicii de reclama si publicitate si impozitul pe spectacole se platesc la bugetul local al unitatii administrativ-teritoriale in raza careia este persoana care presteaza serviciile de reclama si publicitate/ sau unde are loc manifestarea artistica/sportiva.

Termenele de plata pentru taxele si impozitele locale sunt dupa cum urmeaza:

  1. Impozitul pentru cladiri/terenuri/mijloace de transport si taxa pentru reclama si publicitate se plateste anual, in doua rate egale, pana la datele de 31 martie si 30 septembrie, inclusiv.
  2. Taxele pentru certificate, aviz sau autorizatii se platesc inainte de a i se elibera certificatul, avizul sau autorizatia necesara, in termen de 15 zile inclusiv, de la data la care compartimentul de specialitate al autoritatii administratiei publice locale a comunicat valoarea stabilita pentru taxa.
  3. Impozitul pe spectacole se plateste lunar pana la data de 10, inclusiv, a lunii urmatoare celei in care a avut loc spectacolul.

Plata taxelor si impozitelor locale se poate face fizic sau online, prin intermediul platformei ghiseul.ro.

Calcul taxe si impozite locale

Impozitele locale se stabilesc prin aplicarea unei cote de impozitare asupra valorii impozabile a bunurilor detinute. Valoarea impozabila este mentionata in Codul Fiscal pentru fiecare categorie de bunuri (cladiri rezidentiale/nerezidentiale, terenuri, mijloc de transport), insa Consiliile locale sau dupa caz, Consiliul General al Municipiului Bucuresti, au dreptul sa stabileasca cota de impozitare, in anumite limite impuse prin reglementarile Codului Fiscal.

Iata cateva reguli generale:

  • Impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote de impozitare asupra valorii impozabile stabilite in Codul Fiscal; 
  • Impozitul pe teren se stabileste luand in calcul suprafata terenului, rangul localitatii in care este amplasat terenul, zona si categoria de folosinta a terenului, conform incadrarii facute de consiliul local;
  • Impozitul pe mijloacele de transport se calculeaza in functie de tipul mijlocului de transport (capacitate cilindrica, transport marfa, remorci, semiremorci, etc);
  • Pentru taxele pentru avize, autorizatii, spectacole, reclame si alte taxe sunt specificate prevederi specifice in Codul Fiscal privind limitele sau cotele de impozitare, insa consiliile locale au si in aceste cazuri un anumit grad de autonomie la stabilirea taxelor.

Conform art 490 din Codul Fiscal, autoritatile administratiei publice locale si organele speciale ale acestora, dupa caz, sunt responsabile pentru stabilirea, controlul si colectarea impozitelor si taxelor locale, precum si a amenzilor si penalizarilor aferente.

 

Scutiri la taxe si impozite locale

Pentru anumite categorii de persoane sau categorii de bunuri, Codul Fiscal prevede scutiri sau reduceri de la plata taxelor si impozitelor locale.

Taxe si Impozite Zalau – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Barlad – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Deva – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Giurgiu – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Calarasi – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Vaslui– Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Slatina – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Alba Iulia – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Tulcea– Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Focsani – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Targoviste – Informații actualizate 2024

Taxe si Impozite Targu Jiu – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Bistrita Nasaud – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Drobeta Turnu Severin – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Suceava – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Botosani – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Satu Mare – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Buzau – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Ramnicu Valcea – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Baia Mare – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Targu Mures – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Pitesti – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Arad – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Bacau – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Braila – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Galati – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Ploiesti – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Oradea – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Iasi – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Sibiu – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Cluj-Napoca – Informatii actualizate 2024

Taxe si impozite Timisoara – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Craiova – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Constanta – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Bucuresti sector 4 – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Bucuresti sector 6 – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Bucuresti sector 2 – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Bucuresti sector 1 – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Brasov – Informatii actualizate 2025

Cheltuieli nedeductibile firme Sunt deductibile sau nu cheltuielile de sponsorizare


Pentru desfasurarea activitatii comerciale firmele fac diverse tranzactii de vanzare sau cumparare de produse sau servicii iar multe dintre aceste cheltuieli pot fi deductibile insa unele sunt nedeductibileIn acest articol vom vedea ce sunt mai exact cheltuielile deductibile si nedeductibile exemple in acest sens dar si in ce categorie intra cele cu privire la cheltuielile de sponsorizare urmarind o speta importanta pentru contribuabilii platitori de impozit pe profit citeste in continuare

Microintreprindere De cand trec la impozit pe profit firmele care nu au depus la timp bilantul


Firmele trebuie sa indeplineasca mai multe conditii pentru a aplica regimul fiscal al microintreprinderilor printre acestea numarandu-se si cea conform careia sunt obligate sa depuna la timp bilantul anualIn acest articol vom vedea ce conditii trebuie sa indeplineasca firmele pentru a ramane la regimul micro dar si de cand se va face trecerea la impozit pe profit in cazul in care bilantul nu a fost depus la timp in anul anterior citeste in continuare

bonificatie impozit profit


Bonificatia de 3 pentru plata anticipata a impozitului pe profit si a impozitului pe veniturile microintreprinderilor reprezinta un instrument fiscal important introdus de autoritatile romane pentru stimularea conformarii voluntare si imbunatatirea colectarii fiscale Aceasta facilitate a fost introdusa prin Ordonanta de Urgenta nr 1072024 si ofera contribuabililor oportunitatea de a-si reduce obligatiile fiscale prin efectuarea platilor la termenele scadente Vom discuta in acest articol in ce... citeste in continuare

Impozit special pe bunuri de valoare mare Cine are aceasta obligatie si pana cand poate fi platit


Impozitul special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare se plateste la bugetul de stat si se administreaza de ANAF Insa cine are aceasta obligatie si pana cand poate fi indeplinitaCine plateste impozit pe bunuri de valoare mareSunt obligate la plata impozitului special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare stabilit conform prezentului titlu urmatoarele persoane denumite in continuare contribuabilia persoanele fizice care la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior au in... citeste in continuare

Depunere Declaratie Unica Care este plafonul minim si valoarea de plata a CASS pentru 2024


Anual trebuie depusa Declaratia Unica de catre persoanele fizice care obtin venituri din activitati independente sau din alte surse insa formularul a tot fost modificat de ANAF in urma ultimelor reglementari fiscale si contribuabilii trebuie sa fie atenti la acest aspectEste important ca declaratia sa fie completata corespunzator mai ales ca apar tot timpul schimbari la contributiile la asigurarile socialeCASS siCAS In plus a fost modificat salariul minim pe economie si astfel va fi influentata... citeste in continuare

Inregistrare plus de inventar Implicatii fiscale


Plusul la inventar reprezinta diferenta pozitiva constatata in urma unui inventar atunci cand stocurile reale de bunuri materiale sau bani sunt mai mari decat cele inregistrate in evidentele contabile Acesta poate aparea din diverse motive cum ar fi erori de inregistrare aprovizionari neevidentiate corect pierderi neinregistrate anterior sau chiar gasirea unor bunuri considerate lipsa Vom prezenta in acest articol cum se inregistreaza in contabilitate plusul la inventar oferind atat informatii... citeste in continuare

Scapa de mersul la banca Iata cum iti poti deschide cont curent pentru afacerea ta chiar de la birou


Deschiderea unui cont curent pentru afacerea ta poate parea un pas birocratic obositor care te obliga sa pierzi ore intregi in fata ghiseelor bancare dar tehnologia moderna a transformat acest proces intr-unul mult mai simplu si mai eficient In prezent poti deschide un cont curent pentru afacerea ta direct de la birou fara a mai fi nevoie sa te deplasezi pana la banca Acest lucru iti ofera mai mult timp pentru a te concentra pe dezvoltarea business-ului tau in timp ce iti pastrezi fluxul de... citeste in continuare

Deducerea personala de baza a crescut din ianuarie 2025 Impact asupra salariilor si impozitului pe venit


Incepand cu data de 1 ianuarie 2025 fost majorat salariul minim brut la suma de 4050 lei conform HG 15062024 Aceasta modificare a adus schimbari si in privinta deducerii personale de baza aplicata la calculul impozitului pe venitDeducerea personala de baza a CRESCUT din ianuarie 2025 Impact asupra salariilor si impozitului pe venitOdata cu majorarea salariului minim brut de la suma de 3700 lei la 4050 lei a crescut si deducerea personala de baza din ianuarie 2025 de care vor beneficia angajatii... citeste in continuare