Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Un proiect editorial marca Rentrop&Straton Informatii Specializate de top
RSS

Taxe si impozite locale

▶ Ce sunt taxele si impozitele locale

▶ Ce taxe si impozite locale exista in Romania?

▶ Unde, cum si cand platim taxele si impozitele locale?

▶ Calcul taxe si impozite locale

▶ Scutiri la taxe si impozite locale

 

Ce sunt taxele si impozitele locale

Taxele si impozitele locale sunt contributii banesti obligatorii, datorate de persoanele fizice si juridice pentru veniturile pe care le obtin sau bunurile pe care le poseda. Plata acestor contributii se efectueaza catre bugetul public local.

Impozitele si taxele locale sunt reglementate de Codul fiscal (titlul IX-Impozite si taxe locale), insa consiliile locale din Romania au un anumit grad de autonomie in stabilirea cotelor de impozitare si in administrarea colectarii taxelor.

 

Ce taxe si impozite locale exista in Romania?

Conform art. 454 din Codul Fiscal, impozitele si taxele locale sunt dupa cum urmeaza:

a) impozitul pe cladiri;

b) impozitul pe teren;

c) taxa asupra mijloacelor de transport;

d) taxa pentru eliberarea certificatelor, avizelor si autorizatiilor;

e) taxa pentru folosirea mijloacelor de reclama si publicitate;

f) impozitul pe spectacole;

g) taxa hoteliera;

h) taxe speciale;

i) alte taxe locale.

 

Vezi AICI >>>>> TAX MEMO Memorator Taxe si Impozite - O sinteza unica a tuturor taxelor si impozitelor care se aplica in Romania

Unde, cum si cand platim taxele si impozitele locale

Impozitele si taxele locale pentru cladiri sau terenuri se platesc catre bugetul local al comunei, orasului sau municipiului in care este amplasat bunul. In cazul municipiului Bucuresti, impozitul si taxa pe cladiri/terenuri se datoreaza catre bugetul local al sectorului in care este amplasat bunul respectiv.

In cazul impozitului pe mijloacele de transport, acesta se plateste la bugetul local al unitatii administrativ-teritoriale unde persoana isi are domiciliul, sediul sau punctul de lucru, dupa caz.

Taxele pentru obtinerea certificatelor, avizelor sau autorizatiilor se platesc la compartimentul de specialitate al autoritatii administratiei publice locale.

Taxa pentru servicii de reclama si publicitate si impozitul pe spectacole se platesc la bugetul local al unitatii administrativ-teritoriale in raza careia este persoana care presteaza serviciile de reclama si publicitate/ sau unde are loc manifestarea artistica/sportiva.

Termenele de plata pentru taxele si impozitele locale sunt dupa cum urmeaza:

  1. Impozitul pentru cladiri/terenuri/mijloace de transport si taxa pentru reclama si publicitate se plateste anual, in doua rate egale, pana la datele de 31 martie si 30 septembrie, inclusiv.
  2. Taxele pentru certificate, aviz sau autorizatii se platesc inainte de a i se elibera certificatul, avizul sau autorizatia necesara, in termen de 15 zile inclusiv, de la data la care compartimentul de specialitate al autoritatii administratiei publice locale a comunicat valoarea stabilita pentru taxa.
  3. Impozitul pe spectacole se plateste lunar pana la data de 10, inclusiv, a lunii urmatoare celei in care a avut loc spectacolul.

Plata taxelor si impozitelor locale se poate face fizic sau online, prin intermediul platformei ghiseul.ro.

Calcul taxe si impozite locale

Impozitele locale se stabilesc prin aplicarea unei cote de impozitare asupra valorii impozabile a bunurilor detinute. Valoarea impozabila este mentionata in Codul Fiscal pentru fiecare categorie de bunuri (cladiri rezidentiale/nerezidentiale, terenuri, mijloc de transport), insa Consiliile locale sau dupa caz, Consiliul General al Municipiului Bucuresti, au dreptul sa stabileasca cota de impozitare, in anumite limite impuse prin reglementarile Codului Fiscal.

Iata cateva reguli generale:

  • Impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote de impozitare asupra valorii impozabile stabilite in Codul Fiscal; 
  • Impozitul pe teren se stabileste luand in calcul suprafata terenului, rangul localitatii in care este amplasat terenul, zona si categoria de folosinta a terenului, conform incadrarii facute de consiliul local;
  • Impozitul pe mijloacele de transport se calculeaza in functie de tipul mijlocului de transport (capacitate cilindrica, transport marfa, remorci, semiremorci, etc);
  • Pentru taxele pentru avize, autorizatii, spectacole, reclame si alte taxe sunt specificate prevederi specifice in Codul Fiscal privind limitele sau cotele de impozitare, insa consiliile locale au si in aceste cazuri un anumit grad de autonomie la stabilirea taxelor.

Conform art 490 din Codul Fiscal, autoritatile administratiei publice locale si organele speciale ale acestora, dupa caz, sunt responsabile pentru stabilirea, controlul si colectarea impozitelor si taxelor locale, precum si a amenzilor si penalizarilor aferente.

 

Scutiri la taxe si impozite locale

Pentru anumite categorii de persoane sau categorii de bunuri, Codul Fiscal prevede scutiri sau reduceri de la plata taxelor si impozitelor locale.

Taxe si Impozite Zalau – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Barlad – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Deva – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Giurgiu – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Calarasi – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Vaslui– Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Slatina – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Alba Iulia – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Tulcea– Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Focsani – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Targoviste – Informații actualizate 2025

Taxe si Impozite Targu Jiu – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Bistrita Nasaud – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Drobeta Turnu Severin – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Suceava – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Botosani – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Satu Mare – Informatii actualizate 2026

Taxe si Impozite Buzau – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Ramnicu Valcea – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Baia Mare – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Targu Mures – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Pitesti – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Arad – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Bacau – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Braila – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Galati – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Ploiesti – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Oradea – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Iasi – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Sibiu – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Cluj-Napoca – Informatii actualizate 2025

Taxe si impozite Timisoara – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Craiova – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Constanta – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Bucuresti sector 4 – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Bucuresti sector 6 – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Bucuresti sector 2 – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Bucuresti sector 1 – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Brasov – Informatii actualizate 2025

Masuri fiscale 3 schimbari care NU se aplica din 2025 ci incepand cu 1 ianuarie 2026


Guvernul condus de Ilie Bolojan a facut publica versiunea finala a proiectului de lege privind noile masuri fiscale menite sa reduca deficitul bugetar si sa stabilizeze finantele publice In ciuda calendarului accelerat de aplicare care incepe chiar din august 2025 unele prevederi importante vor intra in vigoare abia de la 1 ianuarie 2026Printre acestea se numaraimpozitarea cu 10 a pensiilor care depasesc pragul de 3000 lei dar doar pana in 2027modificarea sistemului de taxare pentru jocurile de... citeste in continuare

Consumatorii vulnerabili primesc 50 lei/luna pentru curent Pana cand poti depune cererea


Incepand cu lunaiulie 2025 persoanele fizice cu venituri reduse vor putea beneficia de un sprijin financiar in valoare de50 de lei pe lunapentru acoperirea costurilor cu energia electrica Masura este reglementata prinOrdonanta de urgenta nr 352025si vine ca raspuns la incetarea vechilor scheme de protectie care au expirat la sfarsitul lunii iunie 2025 Scopul acestui nou ajutor este de a reduce impactul saraciei energetice in randul populatiei vulnerabile citeste in continuare

Impozitul pe venit Obligatii fiscale in 2025 pentru impozitul din arenda


Incepand cu anul 2025 persoanele care obtin venituri din arendarea terenurilor agricole trebuie sa acorde o atentie deosebita modului de calcul al impozitului pe venit si al contributiei de asigurari sociale de sanatate CASS Astfel contribuabilii se intreaba tot mai des care este formula concreta de calcul a acestor obligatii fiscale in 2025Raspunsul depinde atat de valoarea veniturilor realizate cat si de sursa acestora unul sau mai multi platitori In continuare detaliem exact cum se stabileste... citeste in continuare

Creditare organizatie non-profit Care sunt inregistrarile contabile si documentele obligatorii


Creditarea unei asociatii non-profit reprezinta o solutie viabila atunci cand organizatia se confrunta cu lipsa temporara de lichiditati sau intarzieri in obtinerea finantarilor Aceasta practica frecvent utilizata de membri fondatori sau alte persoane interesate presupune respectarea unor reglementari legale si contabile specificeIn acest articol vom analiza cadrul legislativ aplicabil si vom prezenta o monografie contabila utila pentru o implementare corecta a acestei operatiuni in activitatea... citeste in continuare

Masuri fiscale 2025-2026 Lista COMPLETA a masurilor de austeritate


Ministerul Finantelor a publicat proiectul de lege care contine masurile de austeritate prezentate miercuri de premierul Ilie Bolojan Aceste masuri sunt necesare pentru a asigura finantarea sustenabila a serviciilor publice si respectarea limitei de deficit bugetar Potrivit proiectului veniturile bugetare vor creste cu aproximativ 95 miliarde lei iar cheltuielile vor scadea cu 12 miliarde lei in acest an Masurile exceptionale includ reducerea cheltuielilor de functionare ale autoritatilor si... citeste in continuare

Impozit pe dividende Va fi MAJORAT la 16 de la 1 ianuarie 2026


Una dintre cele mai importante modificari fiscale anuntate de Guvern vizeaza cresterea impozitului pe dividende de la 10 la 16 incepand cu 1 ianuarie 2026 Masura vine ca parte dintr-un pachet mai amplu de schimbari fiscale si bugetare prezentat public de premierul Ilie BolojanExecutivul planuieste trei valuri de masuri primele dintre ele urmand sa fie oficializate rapid prin angajarea raspunderii Primul proiect legislativ ar putea intra in dezbatere chiar joi citeste in continuare

E-Factura Termenul de scutire EXTINS pana in octombrie 2025 pentru anumite entitati


Conform profitro Guvernul a aprobat astazi o ordonanta de urgenta prin care termenul pentru obligativitatea utilizarii sistemului e-Factura de catre micii producatori agricoli este amanat pana la 1 octombrie 2025 Aceeasi amanare se aplica si institutelor sau centrelor culturale ale altor state care activeaza in Romania pe baza unor acorduri interguvernamentale citeste in continuare

Majorare capital social Ce operatiuni se inregistreaza in contabilitate si studii de caz utile


Majorarea capitalului social este o operatiune utilizata de o societate fie pentru consolidarea bazei financiare a firmei fie pentru atragerea de noi resurse sau investitori Procesul implica respectarea unor reglementari legale clare si un tratament contabil rigurosIn acest articol prezentam reglementarile relevante aplicabile majorarii capitalului social alaturi de monografii contabile detaliate utileatat contabililor cat si antreprenorilor care urmaresc o crestere structurata a resurselor... citeste in continuare