Taxe si impozite locale

▶ Ce sunt taxele si impozitele locale

▶ Ce taxe si impozite locale exista in Romania?

▶ Unde, cum si cand platim taxele si impozitele locale?

▶ Calcul taxe si impozite locale

▶ Scutiri la taxe si impozite locale

 

Ce sunt taxele si impozitele locale

Taxele si impozitele locale sunt contributii banesti obligatorii, datorate de persoanele fizice si juridice pentru veniturile pe care le obtin sau bunurile pe care le poseda. Plata acestor contributii se efectueaza catre bugetul public local.

Impozitele si taxele locale sunt reglementate de Codul fiscal (titlul IX-Impozite si taxe locale), insa consiliile locale din Romania au un anumit grad de autonomie in stabilirea cotelor de impozitare si in administrarea colectarii taxelor.

 

Ce taxe si impozite locale exista in Romania?

Conform art. 454 din Codul Fiscal, impozitele si taxele locale sunt dupa cum urmeaza:

a) impozitul pe cladiri;

b) impozitul pe teren;

c) taxa asupra mijloacelor de transport;

d) taxa pentru eliberarea certificatelor, avizelor si autorizatiilor;

e) taxa pentru folosirea mijloacelor de reclama si publicitate;

f) impozitul pe spectacole;

g) taxa hoteliera;

h) taxe speciale;

i) alte taxe locale.

 

Unde, cum si cand platim taxele si impozitele locale

Impozitele si taxele locale pentru cladiri sau terenuri se platesc catre bugetul local al comunei, orasului sau municipiului in care este amplasat bunul. In cazul municipiului Bucuresti, impozitul si taxa pe cladiri/terenuri se datoreaza catre bugetul local al sectorului in care este amplasat bunul respectiv.

In cazul impozitului pe mijloacele de transport, acesta se plateste la bugetul local al unitatii administrativ-teritoriale unde persoana isi are domiciliul, sediul sau punctul de lucru, dupa caz.

Taxele pentru obtinerea certificatelor, avizelor sau autorizatiilor se platesc la compartimentul de specialitate al autoritatii administratiei publice locale.

Taxa pentru servicii de reclama si publicitate si impozitul pe spectacole se platesc la bugetul local al unitatii administrativ-teritoriale in raza careia este persoana care presteaza serviciile de reclama si publicitate/ sau unde are loc manifestarea artistica/sportiva.

Termenele de plata pentru taxele si impozitele locale sunt dupa cum urmeaza:

  1. Impozitul pentru cladiri/terenuri/mijloace de transport si taxa pentru reclama si publicitate se plateste anual, in doua rate egale, pana la datele de 31 martie si 30 septembrie, inclusiv.
  2. Taxele pentru certificate, aviz sau autorizatii se platesc inainte de a i se elibera certificatul, avizul sau autorizatia necesara, in termen de 15 zile inclusiv, de la data la care compartimentul de specialitate al autoritatii administratiei publice locale a comunicat valoarea stabilita pentru taxa.
  3. Impozitul pe spectacole se plateste lunar pana la data de 10, inclusiv, a lunii urmatoare celei in care a avut loc spectacolul.

Plata taxelor si impozitelor locale se poate face fizic sau online, prin intermediul platformei ghiseul.ro.

Calcul taxe si impozite locale

Impozitele locale se stabilesc prin aplicarea unei cote de impozitare asupra valorii impozabile a bunurilor detinute. Valoarea impozabila este mentionata in Codul Fiscal pentru fiecare categorie de bunuri (cladiri rezidentiale/nerezidentiale, terenuri, mijloc de transport), insa Consiliile locale sau dupa caz, Consiliul General al Municipiului Bucuresti, au dreptul sa stabileasca cota de impozitare, in anumite limite impuse prin reglementarile Codului Fiscal.

Iata cateva reguli generale:

  • Impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote de impozitare asupra valorii impozabile stabilite in Codul Fiscal; 
  • Impozitul pe teren se stabileste luand in calcul suprafata terenului, rangul localitatii in care este amplasat terenul, zona si categoria de folosinta a terenului, conform incadrarii facute de consiliul local;
  • Impozitul pe mijloacele de transport se calculeaza in functie de tipul mijlocului de transport (capacitate cilindrica, transport marfa, remorci, semiremorci, etc);
  • Pentru taxele pentru avize, autorizatii, spectacole, reclame si alte taxe sunt specificate prevederi specifice in Codul Fiscal privind limitele sau cotele de impozitare, insa consiliile locale au si in aceste cazuri un anumit grad de autonomie la stabilirea taxelor.

Conform art 490 din Codul Fiscal, autoritatile administratiei publice locale si organele speciale ale acestora, dupa caz, sunt responsabile pentru stabilirea, controlul si colectarea impozitelor si taxelor locale, precum si a amenzilor si penalizarilor aferente.

 

Scutiri la taxe si impozite locale

Pentru anumite categorii de persoane sau categorii de bunuri, Codul Fiscal prevede scutiri sau reduceri de la plata taxelor si impozitelor locale.

Taxe si Impozite Ramnicu Valcea – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Baia Mare – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Targu Mures – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Pitesti – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Arad – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Bacau – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Braila – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Galati – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Ploiesti – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Oradea – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Iasi – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Sibiu – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Cluj-Napoca – Informatii actualizate 2024

Taxe si impozite Timisoara – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Craiova – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Constanta – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Bucuresti sector 4 – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Bucuresti sector 6 – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Bucuresti sector 2 – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Bucuresti sector 1 – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Brasov – Informatii actualizate 2024

Anul 2024 sub amenintarea amenzilor Iata solutiile consultantilor fiscali pentru perioada de dupa 1 iulie


Se pare ca nicio alta perioada nu a fost atat de complicata din punct de vedere fiscal asa cum este cea actuala si mai ales perioada care urmeaza dupa data de 1 iulie 2024Statul doreste digitalizarea in fiscalitate cu orice pret numai ca un contabil oricat de mult ar dori sa nu greseasca in aplicarea noilor prevederi legislative nu dispune fizic de timpul necesar pentru a face fata tuturor aspectelor si controverselor din noile acte normative astfel cariscul de a produce erori devine unul... citeste in continuare

Reminder ANAF Pana pe 25 iunie 2024 trebuie sa depuneti declaratiile D100 si D101


ANAF reaminteste contribuabililor persoane juridice ca pe perioada aplicarii prevederilor art I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr 1532020 pentru instituirea unor masuri fiscale de stimulare a mentineriicresterii capitalurilor proprii precum si pentru completarea unor acte normative termenele pentru depunerea declaratiilor aferente anului 2023 sunt cele prevazute la art I alin 13 din acest act normativ si anume pentru contribuabilii platitori de impozit pe profit prin derogare de la... citeste in continuare

Tichete cadou acordate cu ocazia zilei de 1 Iunie Cand se declara venitul in D112


Societatea noastra acorda tichete cadou in valoare mai mica de 300 lei pentru copiii minori ai salariatilor cu ocazia zilei de 1 Iunie Incarcarea efectiva a cardurilor de tichete cadou s-a facut pe data de 31052024Va rog sa ne spuneti luna in care se declara venitul neimpozabil in declaratia 112 in mai sau iunie Va multumescTichete cadou acordate cu ocazia zilei de 1 Iunie raspunsul specialistuluiPotrivit art 76 alin 4 lit a pct iii din Legea nr 2272015 privindCodul fiscalUrmatoarele venituri nu... citeste in continuare

Majorarea salariului minim brut pe economie la inceputul lui 2024 si impactul adus


Incepand cu 2024 salariul minim brut pe economie a fost majorat in Romania o schimbare semnificativa cu impact profund asupra angajatilor si angajatorilor deopotriva In acest context devine crucial sa intelegem in detaliu diferentele dintre salariul brut si salariul net precum si modul de calcul al acestoraImportanta calculatorului de salariu brutUn calculatorul salariu brut reprezinta un instrument indispensabil in gestionarea corecta a veniturilor si cheltuielilor salariale Acesta este... citeste in continuare

ANAF clarifica Darurile de nunta/de botez NU sunt venituri impozabile


Avand in vedere informatiile aparute in mass media si pe retelele sociale cu privire la impozitarea nuntilor ANAF face urmatoarele precizariIn conformitate cu prevederile art 61 din legea nr 2272015 privind Codul fiscal cu modificarile si completarile ulterioare categoriile de venituri supuse impozitului pe venit sunta venituri din activitati independente definite conform art 67b venituri din drepturi de proprietate intelectuala definite potrivit art70c venituri din salarii si asimilate... citeste in continuare

E-Factura ONG-urile au obligatia utilizarii sistemului incepand cu 1072024


ONG-urileau obligatia de a incarca facturile elecronice pentru plata incepand cu 01072024Un ONGface plati in baza avansurilor de trezorerie alimentate pe cardul angajatilor in misiune si nu poate urmari in mod direct platile aferente proiectelor de la sediu direct implicati fiind salariatii implicati in proiect Are ONG-ul obligatia de a respecta prevederile E-Factura MultumescUtilizare E-Factura in cazul ONG-urilor raspunsul specialistuluiConform art LIX alin 1 din Legea 2962023 valabila pana la... citeste in continuare

Pe 29 mai 2024 se implineste termenul limita de depunerea a situatiilor financiare anuale intocmite la 31 decembrie 2023


Conform legislatiei in vigoare pe 29 mai 2024 se implineste termenul limita de depunerea a situatiilor financiare anuale intocmite la 31 decembrie 2023ANAF reaminteste contribuabilii interesati ca potrivit art36 alin1 lit a din Legea contabilitatii nr821991 republicata cu modificarile si completarile ulterioare au obligatia depunerii unui exemplar al situatiilor financiare anuale la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor in termen de 150 de zile de la incheierea exercitiului financiar... citeste in continuare

Controale antifrauda Frauda de peste 17 milioane de lei identificata la o firma din domeniul comertului cu telefoane mobile


Frauda de peste 17 milioane de lei identificata de inspectorii DGAF la un operator economic din domeniul comertului cu telefoane mobile conform unui comunicat de presa al ANAFControale antifrauda ANAF in 2024Inspectorii din cadrul Directiei generale antifrauda fiscala DGAF - Structura centrala au efectuat un control antifrauda la un operator economic din zona Bucuresti-Ilfov si au constatat ca in perioada 2018-2023 acesta s-a sustras de la achitarea obligatiilor fiscale aferente comercializarii... citeste in continuare