Taxe si impozite locale

▶ Ce sunt taxele si impozitele locale

▶ Ce taxe si impozite locale exista in Romania?

▶ Unde, cum si cand platim taxele si impozitele locale?

▶ Calcul taxe si impozite locale

▶ Scutiri la taxe si impozite locale

 

Ce sunt taxele si impozitele locale

Taxele si impozitele locale sunt contributii banesti obligatorii, datorate de persoanele fizice si juridice pentru veniturile pe care le obtin sau bunurile pe care le poseda. Plata acestor contributii se efectueaza catre bugetul public local.

Impozitele si taxele locale sunt reglementate de Codul fiscal (titlul IX-Impozite si taxe locale), insa consiliile locale din Romania au un anumit grad de autonomie in stabilirea cotelor de impozitare si in administrarea colectarii taxelor.

 

Ce taxe si impozite locale exista in Romania?

Conform art. 454 din Codul Fiscal, impozitele si taxele locale sunt dupa cum urmeaza:

a) impozitul pe cladiri;

b) impozitul pe teren;

c) taxa asupra mijloacelor de transport;

d) taxa pentru eliberarea certificatelor, avizelor si autorizatiilor;

e) taxa pentru folosirea mijloacelor de reclama si publicitate;

f) impozitul pe spectacole;

g) taxa hoteliera;

h) taxe speciale;

i) alte taxe locale.

 

Unde, cum si cand platim taxele si impozitele locale

Impozitele si taxele locale pentru cladiri sau terenuri se platesc catre bugetul local al comunei, orasului sau municipiului in care este amplasat bunul. In cazul municipiului Bucuresti, impozitul si taxa pe cladiri/terenuri se datoreaza catre bugetul local al sectorului in care este amplasat bunul respectiv.

In cazul impozitului pe mijloacele de transport, acesta se plateste la bugetul local al unitatii administrativ-teritoriale unde persoana isi are domiciliul, sediul sau punctul de lucru, dupa caz.

Taxele pentru obtinerea certificatelor, avizelor sau autorizatiilor se platesc la compartimentul de specialitate al autoritatii administratiei publice locale.

Taxa pentru servicii de reclama si publicitate si impozitul pe spectacole se platesc la bugetul local al unitatii administrativ-teritoriale in raza careia este persoana care presteaza serviciile de reclama si publicitate/ sau unde are loc manifestarea artistica/sportiva.

Termenele de plata pentru taxele si impozitele locale sunt dupa cum urmeaza:

  1. Impozitul pentru cladiri/terenuri/mijloace de transport si taxa pentru reclama si publicitate se plateste anual, in doua rate egale, pana la datele de 31 martie si 30 septembrie, inclusiv.
  2. Taxele pentru certificate, aviz sau autorizatii se platesc inainte de a i se elibera certificatul, avizul sau autorizatia necesara, in termen de 15 zile inclusiv, de la data la care compartimentul de specialitate al autoritatii administratiei publice locale a comunicat valoarea stabilita pentru taxa.
  3. Impozitul pe spectacole se plateste lunar pana la data de 10, inclusiv, a lunii urmatoare celei in care a avut loc spectacolul.

Plata taxelor si impozitelor locale se poate face fizic sau online, prin intermediul platformei ghiseul.ro.

Calcul taxe si impozite locale

Impozitele locale se stabilesc prin aplicarea unei cote de impozitare asupra valorii impozabile a bunurilor detinute. Valoarea impozabila este mentionata in Codul Fiscal pentru fiecare categorie de bunuri (cladiri rezidentiale/nerezidentiale, terenuri, mijloc de transport), insa Consiliile locale sau dupa caz, Consiliul General al Municipiului Bucuresti, au dreptul sa stabileasca cota de impozitare, in anumite limite impuse prin reglementarile Codului Fiscal.

Iata cateva reguli generale:

  • Impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote de impozitare asupra valorii impozabile stabilite in Codul Fiscal; 
  • Impozitul pe teren se stabileste luand in calcul suprafata terenului, rangul localitatii in care este amplasat terenul, zona si categoria de folosinta a terenului, conform incadrarii facute de consiliul local;
  • Impozitul pe mijloacele de transport se calculeaza in functie de tipul mijlocului de transport (capacitate cilindrica, transport marfa, remorci, semiremorci, etc);
  • Pentru taxele pentru avize, autorizatii, spectacole, reclame si alte taxe sunt specificate prevederi specifice in Codul Fiscal privind limitele sau cotele de impozitare, insa consiliile locale au si in aceste cazuri un anumit grad de autonomie la stabilirea taxelor.

Conform art 490 din Codul Fiscal, autoritatile administratiei publice locale si organele speciale ale acestora, dupa caz, sunt responsabile pentru stabilirea, controlul si colectarea impozitelor si taxelor locale, precum si a amenzilor si penalizarilor aferente.

 

Scutiri la taxe si impozite locale

Pentru anumite categorii de persoane sau categorii de bunuri, Codul Fiscal prevede scutiri sau reduceri de la plata taxelor si impozitelor locale.

Taxe si Impozite Zalau – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Barlad – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Deva – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Giurgiu – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Calarasi – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Vaslui– Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Slatina – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Alba Iulia – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Tulcea– Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Focsani – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Targoviste – Informații actualizate 2024

Taxe si Impozite Targu Jiu – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Bistrita Nasaud – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Drobeta Turnu Severin – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Suceava – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Botosani – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Satu Mare – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Buzau – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Ramnicu Valcea – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Baia Mare – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Targu Mures – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Pitesti – Informatii actualizate 2025

Taxe si Impozite Arad – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Bacau – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Braila – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Galati – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Ploiesti – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Oradea – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Iasi – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Sibiu – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Cluj-Napoca – Informatii actualizate 2024

Taxe si impozite Timisoara – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Craiova – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Constanta – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Bucuresti sector 4 – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Bucuresti sector 6 – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Bucuresti sector 2 – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Bucuresti sector 1 – Informatii actualizate 2024

Taxe si Impozite Brasov – Informatii actualizate 2024

Declaratia Unica in 2025 Ce modificari sunt aduse de ANAF si cum arata noul model de formular


ANAF pune in dezbatere publica un nou Proiect de Ordin prin care aduce mai multe modificari Declaratiei Unice pentru anul 2025 care va trebui completata si depusa de persoanele care obtin venituri din chirii investitii activitati independente etcEste vorba despre Proiectul de ordin al ANAF pentru aprobarea modelului continutului modalitatii de depunere si de gestionare a formularului 212 Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fiziceDeclaratie... citeste in continuare

E-Factura si E-TVA modificate de Finante printr-un nou Proiect de OUG Care sunt noutatile


Ministerul Finantelor a pus in dezbatere publica un nou Proiect de OUG pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal-bugetar precum si pentru reglementarea altor masuri Printre schimbari se numara cateva si in privintaE-Factura siE-TVAE-Factura si E-TVA modificate de Finante printr-un nou Proiect de OUGSe propune modificarea si completarea OUG nr 1202021 in vederea-instituirii obligatiei de a inscrie in facturile emise pentru operatiunile realizate in baza unor... citeste in continuare

Declaratia 094


Declaratia 094 era Declaratiaprivind cifra de afaceri in cazul persoanelor impozabile pentru care perioada fiscala este trimestrul calendaristic si care nu au efectuat achizitii intracomunitare de bunuri in anul precedent Declaratia 094 NU mai exista pentru ca a fost inclusa in formularul 700 insa obligatia contribuabililor ramane valabilaAsadarcontribuabilii care aveau obligatia depunerii declaratiei 094 vor depune formularul 700 completand informatiile in cadrul Sectiunii BII Mentiuni privind... citeste in continuare

Creditare firma 3 spete utile cu privire la creditarea unei societati


Creditarea unei societati reprezinta o solutie frecvent utilizata de catre antreprenori pentru a finanta activitatea curenta investitiile sau alte nevoi ale afacerii Aceasta poate fi realizata fie de catre asociati fie prin surse externe precum institutii financiare sau alte entitati Insa procesul implica respectarea unor reglementari fiscale si contabile clare menite sa asigure transparenta si legalitatea tranzactiilor In acest articol vom analiza aspectele cheie ale creditarii unei societati... citeste in continuare

D301 Ce persoane au OBLIGATIA de a depune Decontul special de TVA


Declaratia 301 cunoscuta sub denumirea oficiala de Decont special de TVA este un formular utilizat in situatii specifice pentru declararea si plata taxei pe valoarea adaugata TVA de catre persoanele care nu sunt inregistrate in scopuri de TVA dar au obligatia de a plati aceasta taxa in anumite circumstante de exemplu pentru achizitii intracomunitare sau importuri de bunuri In acest articol vom explica cine are obligatia de a depune declaratia 301 in ce situatii este necesara termenele de... citeste in continuare

Facturile de penalitati se transmit prin sistemul RO e-Factura


Un contribuabil a emis o factura pentru penalitati Aceasta factura se transmite in e-facturaFacturile de penalitati se transmit prin sistemul RO e-FacturaSpecialistul ne spune urmatoarele Conform prevederilor art 286Baza de impozitare pentru livrari de bunuri si prestari de servicii efectuate in interiorul tariialin 4 lit b dinCodul fiscal penalizarile nu sunt incluse in baza de impozitare a TVA 4 Baza de impozitare nu cuprinde urmatoarele b sumele reprezentand daune-interese stabilite prin... citeste in continuare

Amenzile pentru e-TVA PROROGATE pana pe 30 iunie 2025


In cadrul unei noi intalniri a Comitetului national pentru Decontul precompletat RO e-TVA organizata la Ministerul Finantelor a fost propusa amanarea aplicarii amenzilor pentru e-TVApana pe 30 iunie 2025 De asemenea transmiterea CNP-ului ar putea sa fie strict optionala pentru relatiile comerciale dintre companie si consumator B2CAmenzile pentru e-TVA PROROGATE pana la 30 iunie 2025In cadrul intalnirii amintite mai sus Ministerul Finantelor a prezentat situatia deconturilor precompletate... citeste in continuare

SAF-T in 2025 Ce perioada de gratie se aplica firmelor mici care depun D406 din 1 ianuarie 2025


Conform legislatiei in vigoare firmele mici vor avea obligatia de a depune D406 pentru raportare in SAF-T incepand cu 1 ianuarie 2025 Acestia vor beneficia insa si de o perioada de gratie in care nu se aplica amenzi pentru cei care nu se conformeazaSAF-T in 2025 Ce perioada de gratie se aplica firmelor mici care depun D406 din 1 ianuarie 20251 ContribuabiliiPlatitorii beneficiaza de operioada de gratie de6 sase luni pentru prima raportare respectivcinci cinci luni pentru a doua raportare 4patru... citeste in continuare