Taxele si impozitele locale sunt contributii banesti obligatorii, datorate de persoanele fizice si juridice pentru veniturile pe care le obtin sau bunurile pe care le poseda. Plata acestor contributii se efectueaza catre bugetul public local.
Impozitele si taxele locale sunt reglementate de Codul fiscal (titlul IX-Impozite si taxe locale), insa consiliile locale din Romania au un anumit grad de autonomie in stabilirea cotelor de impozitare si in administrarea colectarii taxelor.
Conform art. 454 din Codul Fiscal, impozitele si taxele locale sunt dupa cum urmeaza:
a) impozitul pe cladiri;
b) impozitul pe teren;
c) taxa asupra mijloacelor de transport;
d) taxa pentru eliberarea certificatelor, avizelor si autorizatiilor;
e) taxa pentru folosirea mijloacelor de reclama si publicitate;
f) impozitul pe spectacole;
g) taxa hoteliera;
h) taxe speciale;
i) alte taxe locale.
Impozitele si taxele locale pentru cladiri sau terenuri se platesc catre bugetul local al comunei, orasului sau municipiului in care este amplasat bunul. In cazul municipiului Bucuresti, impozitul si taxa pe cladiri/terenuri se datoreaza catre bugetul local al sectorului in care este amplasat bunul respectiv.
In cazul impozitului pe mijloacele de transport, acesta se plateste la bugetul local al unitatii administrativ-teritoriale unde persoana isi are domiciliul, sediul sau punctul de lucru, dupa caz.
Taxele pentru obtinerea certificatelor, avizelor sau autorizatiilor se platesc la compartimentul de specialitate al autoritatii administratiei publice locale.
Taxa pentru servicii de reclama si publicitate si impozitul pe spectacole se platesc la bugetul local al unitatii administrativ-teritoriale in raza careia este persoana care presteaza serviciile de reclama si publicitate/ sau unde are loc manifestarea artistica/sportiva.
Termenele de plata pentru taxele si impozitele locale sunt dupa cum urmeaza:
Plata taxelor si impozitelor locale se poate face fizic sau online, prin intermediul platformei ghiseul.ro.
Impozitele locale se stabilesc prin aplicarea unei cote de impozitare asupra valorii impozabile a bunurilor detinute. Valoarea impozabila este mentionata in Codul Fiscal pentru fiecare categorie de bunuri (cladiri rezidentiale/nerezidentiale, terenuri, mijloc de transport), insa Consiliile locale sau dupa caz, Consiliul General al Municipiului Bucuresti, au dreptul sa stabileasca cota de impozitare, in anumite limite impuse prin reglementarile Codului Fiscal.
Iata cateva reguli generale:
Conform art 490 din Codul Fiscal, autoritatile administratiei publice locale si organele speciale ale acestora, dupa caz, sunt responsabile pentru stabilirea, controlul si colectarea impozitelor si taxelor locale, precum si a amenzilor si penalizarilor aferente.
Pentru anumite categorii de persoane sau categorii de bunuri, Codul Fiscal prevede scutiri sau reduceri de la plata taxelor si impozitelor locale.
A aparut Ordinul ANAF nr 22292025 publicat in Monitorul Oficial nr 895 din 30 septembrie 2025 prin care se introduceprocedura de notificare a ANAFin cazul in care beneficiarii nu primesc facturile de la furnizori desi au efectuat plata la momentul livrarii sau prestariiEste reglementat si noulformular 800 Notificare privind facturile netransmise prin RO e-Factura citeste in continuare
PFA-urile care desfasoara activitati de ridesharing au o serie de obligatii fiscale specifice pe care trebuie sa le cunoasca pentru a-si desfasura activitatea in conformitate cu legislatia in vigoare In acest articol prezentam reglementari cheie precum modul in care trebuie declarateveniturile cum suntcalculate si platite impozitele si contributiile sociale citeste in continuare
Veniturile obtinute din predarea metalelor feroase neferoase si a aliajelor acestora chiar daca provin din patrimoniul personal si sunt incadrate legal ca deseuri sunt considerate venituri impozabile pentru persoanele fizice Acestea se clasifica in categoria venituri din alte surse conform prevederilor Codului FiscalIn acest articol vom prezenta baza legala pentru impozitarea veniturilor din fier vechi si vom oferi clarificari privind declararea si plata acestei obligatii fiscale citeste in continuare
Livrarea intracomunitara se refera la vanzarea de bunuri efectuata intre doua firme inregistrate in scopuri de TVA din state membre UE in care bunurile sunt transportate dintr-un stat membru in altul In anumite conditii reglementate strict de legislatia fiscala aceasta operatiune poate fi scutita de TVA in tara de origine urmand ca TVA sa fie colectata de cumparator in tara sa prin mecanismul taxarii inverseIn acest articol vom analiza ce conditii trebuie sa indeplineasca o livrare... citeste in continuare
Garantia de participare la licitatiereprezinta un instrument financiar utilizat pentru a proteja autoritatea contractanta impotriva unui comportament neloial al ofertantilor in cadrul procedurilor de achizitii publice Aceasta nu constituie o livrare de bunuri sau prestare de servicii si prin urmare nu intra in sfera de aplicare a TVA Reglementarile fiscale si contabile stabilesc tratamente clare privind evidenta si deductibilitatea acestor sumeIn continuarea articolului vom vedea aspectele... citeste in continuare
Impozitarea tichetelor cadou este clar reglementata de legislatia fiscala Aceste beneficii pot fi acordate in anumite conditii iar regimul fiscal difera in functie de modul in care sunt oferite tichetele daca sunt considerate venituri neimpozabile sau daca depasesc plafonul legal stabilit si se impoziteaza conform prevederilor Codului FiscalIn acest articol vom afla care este tratamentul fiscal al tichetelor cadou si cum se inregistreaza corect in contabilitate pentru asigurarea conformitatii... citeste in continuare
Impozitul pe profit este o obligatie fiscala esentiala pentru companiile care desfasoara activitati economice fiind calculat pe baza profitului impozabil In acest articol vom analiza un exemplu practic de calcul al impozitului pe profit pentru trimestrul III 2025 incluzand elemente precum cheltuieli nedeductibile cheltuieli de protocol si recuperarea pierderilor fiscale din anii anteriori Acest model ajuta contribuabilii sa inteleaga modul corect de aplicare a reglementarilor fiscale actualeAvem... citeste in continuare
De la1 septembrie 2025 suspendarea aplicarii sanctiunilor pentru bonurile fiscale fara cod QR Quick Response raspuns rapid a expirat iar autoritatile nu au emis inca o noua prelungire In consecinta teoretic amenda intre2000 si 4000 de leiprevazuta deOUG 281999a reintrat in vigoare desi masura este imposibil de pus in aplicare in lipsa normelor tehnice citeste in continuare